Friday, November 26, 2010

Natural and healthy parenting

Assalamualaikum...

Terasa entry sebelum ni agak berbaur emosi dan kucar-kacir sedikit. jadi saya bercadang untuk delete entry tersebut dan tulis entry baru.

Walau pun saya ibu muda yang baru ada seorang anak dan masih banyak cabaran sebagai seorang ibu yang belum saya lalui tetapi saya suka mencari dan belajar bagaimana untuk menjadi seorang ibu. tentunya ibu yang terbaik untuk anaknya.(semua anak pun mesti rasa ibunya yang terbaikkan?)

Ibu saya yang membesarkan kami 6 beradik tanpa buaian, walker dan puting kosong. cuma adik saya yang bongsu tidur dalam buai itupun tak lama. lepas buaian runtuh dan adik jatuh buai, terus dia dah tak tidur dalam buaian. masa tu pakai buaian pasang jenis yang macam portable tu. Alhamdulillah, masa tu saya ada di tempat kejadian, jadi saya sempat sambut adik dan dia tak jatuh ke lantai (masa tu baru darjah 2 :P Nasib baik tak kena timpa dengan besi buaian). tapi dia nangis juga sebab terkejut.

ibu saya pun memang support breastfeeding cuma dia tak fully breastfeeding. mungkin sebab masa tu masih belum ada pengetahuan tentang pam masa bekerja. jadi, masa baby baru lahir memang dia suruh juga cuba susukan baby. dia la juga yang ajar saya nak pegang baby sambil menyusu masa di hospital. :x

Mungkin itu salah satu faktor saya tak mahu memperkenalkan 3 benda tersebut kepada anak saya. lagi pula bila makin banyak membaca dan makin banyak tahu keburukan benda-benda tersebut, saya jadi makin takut. memang kita tak boleh menghalang apa yang berlaku. kalau Allah dah takdirkan sedemikian tetapi Allah suruh kita berusaha. Prevent is better than cure.

Mungkin kerana saya suka surf internet yang berkaitan dengan saya, jadi, banyak ilmu yang saya perolehi. Ilmu boleh diperolehi dari 4 benda kan, iaitu membaca, lihat orang sekeliling, perbualan dengan orang sekeliling dan pengalaman sendiri. Alhamdulillah, dengan sedikit pengetahuan yang saya perolehi, saya berusaha untuk mendidik dan membesarkan anak saya secara natural, healthy dan islamic.

Sebab tu walaupun anak saya masih belum pandai bercakap tapi sebenarnya bayi 0-2 tahun daya serapan mereka sangat tinggi. mereka belajar dengan melihat dan mendengar dari segala yang ada disekeliling. sebab itu saya cuba sebaik mungkin memilih persekitaran yang baik untuk dia. dan saya memang berusaha bersungguh-sungguh supaya dia dapat membesar dan menyambung perjuangan Rasulullah.

Bila hubby beritahu dia nampak buaian di taska, saya mula rasa tak sedap hati dan terus telefon taska. kata mereka itu untuk budak lain. Setahu saya kalau ikut JKM memang tak membenarkan buaian. Walker tak pasti pula. Kata pemilik taska dia sedang dalam proses memohon. Semalam, hubby beritahu pula dia nampak Muadz dalam walker. Kali ni memang dia nampak itu Muadz. Masa saya ambil Muadz, penjaga dia ada kata sekarang dah susah nak letak muadz sebab dia asyik nak bergolek-golek. (Bukankah itu satu langkah pembelajaran untuk bayi?)

walaupun kedua-dua pengasuh masih muda dan belum berkahwin tetapi saya diberitahu mereka ada ikut kursus untuk taska yang dianjurkan JKM. Bila jadi macam ni saya mula ragu-ragu dan risau. memang banyak kali tengok pampers muadz dipakaikan tak berapa betul tapi saya buat-buat tak nampak je. dan ada beberapa perkara yang saya agak ragu-ragu dan tak puas hati tapi saya cuba tolerate supaya tidak dikatakan ibu cerewet. entah kenapa, saya memandang 3 perkara (buaian, walker dan puting kosong) tu adalah perkara yang besar. mungkin sebab banyak baca kesan negatif penggunaannya kot.

Terfikir nak tukarkan taska tapi wajarkah? Takut kalau makin worst macam mana? Tadi nak call pemilik taska tapi tak dapat. hmm..susah juga kalau pemilik tak berada di taska. Saya tahu sebaik-baiknya bila ibu sendiri yang jaga dan didik anak-anak. InsyaAllah, saya sedang berusaha ke arah itu. Doakan saya. Tapi sementara itu, apa solution yang ada ye?

Ya Allah, bantulah kami mendidik anak-anak kami.

0 comments:

Post a Comment | Feed



 
^

Powered by BloggerPerjalanan hidup menuju Ilahi by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License