Wednesday, September 22, 2010

Raya 2010

Assalamualaikum...

Walaupun dah start kerja dari minggu lepas tapi baru nak update pasal raya. sebab nak habiskan raya kedua-dua belah dulu. Alhamdulillah, tahun ni dapat cuti pada raya pertama. Tahun ni giliran keluarga suami. Jadi Rabu malam kami dah pulang ke KL, rumah mak. Khamis hubby still kerja, tak boleh cuti. tapi bos bagi balik half-day. lepas hubby balik terus kami ke klinik sebab muadz dari pagi asyik muntah je lepas minum. bukan sikit banyak pula tu. saya pula asyik batuk yang masih tak berhenti. bila malam, makin teruk jadinya.

pagi raya tu berkejar juga nak siap cepat-cepat sebab nak pergi solat raya. Memang dah niat dalam hati nak bawa muadz solat raya. bagi dia tengok solat raya pula. bukan senang dapat peluang ni. setahun sekali je. tahun depan entah dapat cuti entah tidak. ditakdirkan Allah dalam kelam-kabut pakaikan baju muadz dapat sms dari hubby kata dah nak start solat raya. terus siapkan muadz sikit lagi. masa tu hujan renyai. dalam hati, takpelah, tak dapat solat raya bagi muadz dengar khutbah raya.

Saya pun ambil payung, masukkan muadz dalam sling dan berjalan ke surau di belakang rumah. ditakdirkan Allah orang lelaki solat sampai kat luar surau. saya pun tak berani la nak masuk apa lagi menuju ke tangga. dah la tak biasa ke surau tu. rasanya sekali je dulu masa solat terawikh. saya pun patah balik dengan sedih hati. entahlah tak tau kenapa sedih sangat. rasa cam nak nangis je. mungkin mengenangkan sebab susah dapat peluang solat raya kot. mungkin juga mengenangkan niat memperkenalkan anak dengan solat aidilfitri dan surau tak tercapai kot. entahlah... tahun depan belum tentu dapat cuti raya. raya haji pun tak tau la dapat cuti ke tak. setakat ni dah 2 tahun raya haji tak cuti. hubby sure tak rajin nak bawa muadz gi surau. :(

balik tu tengok orang solat raya dan dengar khutbah raya dalam tv je. MIL kata ada je ruang kosong jalan untuk naik tangga tu. dia pusing-pusing juga cari saya. takpelah, dah ditakdirkan Allah begitu. saya dah cuba sedaya-upaya. Bila semua orang dah balik solat kami pun bergambar, bersalam-salaman dan makan. Kemudian kami bergerak ke jengka. round rumah sepupu mak dan makcik pakcik mak. Malamnya kami tidur di rumah abang abah. Esoknya pula ke temerloh dan janda baik. memang puas memusing saudara-mara. dapat juga kenal ramai saudara belah keluarga hubby ni.


Jumaat malam lepas pula, kami pulang ke Shah Alam lepas balik kerja. Ingat nak terus ke klinik tapi ada pakcik nak datang rumah. Pakcik saya ni kerja di Dubai, jarang balik Malaysia, so nak jumpakan Muadz dengan Tok Chik dan Mak Long Ainaa (yang tak habis-habis mengaku kakak :P ). Pagi esoknya baru ke klinik sebab batuk yang tak habis ni. tapi alhamdulillah dah makin kurang. Doktor kata mungkin berjangkit-jangkit antara saya dan Muadz sebab tu lambat habisnya.

Sabtu malam, acara beraya di rumah sendiri. Memang dah pesan awal-awal supaya semua bawa baju raya. Baju ni baju semasa abang kawen hari tu sebab tu semua sama je kecuali abang dan kakak ipar yang kena beli baju baru. Muadz pula pakai baju abang haikal yang baru dijumpai. Dah seminggu raya baru pakai baju melayu. hehe. tapi Muadz pakai baju tu kejap je sebab dah berpeluh. buka je baju tengok badan dia dah ada ruam sket.

malam tu sesi bergambar, salam-salam dan makan raya. saje je buat gempak. sedangkan dah malam-malam. huhu. sambil tu sambut birthday adik yang bongsu. beriya makan malam sambil pakai baju raya. esoknya buat makan omputih pula. makan spaghetti, garlic bread dan mushroom soup. punya la banyak makanan kat rumah tu.



Alhamdulillah, sangat gembira raya kali ni. Harapnya dapat memuaskan hati kedua-dua keluarga. Tahun depan Muadz boleh lah makan raya ye sebab dah setahun lebih. Tahun ni asyik makan sampul duit raya je. huhu.

Selamat Hari Raya. Maaf Zahir Batin dari kami sekeluarga.


Abu Muadz, Ummu Muadz dan Muadz.

0 comments:

Post a Comment | Feed



 
^

Powered by BloggerPerjalanan hidup menuju Ilahi by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License