Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, July 30, 2010

BF mendekatkan diri dengan Allah?

Assalamualaikum...

Percaya tak breastfeeding boleh mendekatkan diri dengan Allah? Melalui pengalaman orang lain dan saya sendiri, BF memang boleh mendekatkan diri dengan Allah. Terutama konsep usaha dan tawakkal tu. Terutama bila susu merudum dan stok susu tak banyak.

masa awal-awal menyusukan Muadz kepala saya selalu berserabut dengan pelbagai benda yang nak kena buat. Alamak, baju tak basuh lagi, pinggan tak cuci lagi, baju tak gosok lagi dan macam-macam lagi la. masa menyusu dah tentu tak boleh nak buat kerja-kerja rumah tu. Masa mengepam di office pula, tak boleh nak buat kerja sebab jauh dari tempat.

Tapi saya fikir masa inilah masa rehat saya. jadi, semasa menyusu direct kadang-kadang saya bercakap dengan muadz, kadang-kadang saya mengaji dan berzikir. Masa mengepam pula, saya gunakan untuk berkhalwat dengan Allah. Masa itulah saya membaca mathurat, mengaji dan menghafaz. Alhamdulillah, masa tersebut diisi dengan baik. berbanding saya duduk depan PC ni, macam-macam benda nak dibuatnya. :P

Baca blog ibu-ibu lain pun, keyakinan pada rezeki Allah tu memang sangat kuat. setiap hari berusaha pam, makan makanan untuk tambah susu, ambil suplement dan tawakkal pada rezeki yang anaknya dapat untuk hari tersebut. indah kan. Lebih indah kalau dalam benda lain semua pun kita buat sungguh-sungguh kerana Allah dan tawakkal kepadanya.

Dengan breastfeeding juga salah satu cara kita bersyukur iaitu dengan menggunakan apa yang Allah dah kurniakan dengan sebaik-baiknya. sama juga macam anggota badan yang lain kena guna sebaik-baiknya pada jalan yang benar. Itulah konsep bersyukur. yelah, tubuh badan kita ni kan barang pinjaman. dah pinjam barang orang kenalah jaga elok-elok. takkan nak rosakkan pula.

Apa-apa pun semuanya berbalik kepada niat.
Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.

Niat menyusukan anak sebab nak bagi yang terbaik untuk anak, nak anak bijak etc tu dah cantik tapi lebih cantik kalau kita ikhlaskan hati kerana nak dapat redha Allah. InsyaAllah, sama-sama perbaiki niat. Usaha dan tawakkal sebaik mungkin. Semoga ini menjadi tarbiyah untuk kita terus mendekati Allah sepanjang masa, bukan masa breastfeed period aje ye... :)

Last blogged at ~Derap Langkah Sebuah Perjalanan ~ : Palestine..oh..Palestine...
Last blogged at Meniti Hari : Shaklee menguruskan badan?

2 comments:

Dayah @ Real Ummu said...

sokong Hazu..saya suka tang masa berkhalwat dgn Allah sewaktu mengepam...tapi most of the time bila mengepam pasti ada partner...so borak je la..tapi borak un berkisar ttg BF..ok la kan...

Kmieja said...

betul apa anis tulis...akak suka:)

Post a Comment | Feed



 
^

Powered by BloggerPerjalanan hidup menuju Ilahi by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License