Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, April 22, 2010

Contraction

Assalamualaikum...

Walaupun dah 38 minggu, sampai ke hari ini saya masih tak pasti contraction saya jarak berapa lama atau adakah ianya contraction atau tidak. Tapi daripada pembacaan semua mungkin contraction kot.

kadang-kadang rasa perut tegang, kadang-kadang rasa macam nak membuang air besar, kadang-kadang kat tempat baby patut keluar tu rasa macam sakit sikit-sikit. Tapi alhamdulillah, setakat ni boleh tahan lagi. Cuma bila jalan lama sangat, masa tu memang rasa sakit sangat sampai berpeluh-peluh. Rasa macam perut bawah tu berat sangat dan tertarik kuat. memang kena duduk sekejap.

biasanya ni masa pegi shopping atau pegi kedai. hubby pula kadang-kadang tak perasan. ye la, dah biasa jalan macam biasa. bini dia nak ikut rentak payah la sket. dah macam penguin gaya jalan dah dengan perut besar ni. :p biasanya kalau sakit sikit-sikit saya biarkan aje. bila dah sakit sangat sampai tak tahan baru bagitau hubby nak duduk sekejap. pastu bila rasa ok sikit bangun balik tapi biasanya memang akan terus sakit balik sebab rehat sekejap je.

dah lama tak jalan lama-lama (dah lama tak shopping la tu :p ), jadi dah lama tak rasa sakit camtu. cuma sakit sikit-sikit dan kadang-kadang je. orang kata anak pertama biasa sakitnya lama sikit, baru boleh bersalin. kira tak berapa sakit ni, macam lambat lagi la kot kan. hehe. tapi setiap manusia tu berbeza juga. Ada yang sekejap je dah terbuka, ada yang lama. Even setiap kelahiran pun berbeza walaupun dari ibu yang sama. Dan setiap makhluk tu memang Allah jadikan berbeza walaupun anak kembar. Allahu akbar. Hebatnya Allah, kan.

InsyaAllah, when times come I will know. Tapi sebelum tu takkan nak menghentikan apa yang biasa buat, kan. Rugi je kalau tak bersalin-salin. Saya sibuk merancang jadual kerja sama ada nak ambil cuti atau tidak, takut kalau bersalin lambat rugi la cuti saya. Tapi semua orang risau kalau saya terbersalin awal.

Saya baru terperasan yang 60 hari cuti tu sikit rupanya. kalau pantang 44 hari maknanya tinggal lebih kurang 2 minggu je lagi sebelum kembali bekerja. Saya plan nak mula hantar baby ke nursery 2 minggu sebelum start kerja. nak testing dulu. mungkin awal-awal start hantar sejam je dan makin bertambah untuk biasakan baby. jadi, kalau saya cuti awal tapi baby tak keluar lagi, saya mungkin kena kurangkan hari berpantang atau mulakan testing hantar baby tu lewat sedikit.

Selasa lepas pergi check-up seperti biasa doktor check urine, berat, tekanan darah dan scan baby. pastu terus set appointment untuk minggu depan. hmm...kami yang kena banyak bertanya tapi kadang2 tak tau nak tanya apa. ingat next week nak try pergi hari isnin, jumpa doktor lain. kot-kot ada doktor yang lebih ramah dan bagi tips-tips yang best ke. lagi pun tak tau lagi siapa doktor yang akan sambut baby, so kena juga bagitau doktor lain plan untuk breastfeed kan. hari rabu memang doktor lelaki so memang tak pegi. hari khamis? hmm...sehari sebelum EDD, ada yang kena marah kang. Tengoklah macam mana nanti...

Last blogged at Meniti Hari : Pemakanan dalam pantang

0 comments:

Post a Comment | Feed



 
^

Powered by BloggerPerjalanan hidup menuju Ilahi by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License