Thursday, December 10, 2009

Darah Wiladah

Assalamualaikum..

Baru-baru ni bertemu dengan persoalan tentang darah wiladah. Sama ada mandi wajib untuk wiladah dan nifas berbeza atau sama. Jadi, saya membuat keputusan untuk mencari serba-sedikit ilmu. Dalam buku darah kebiasaan wanita tulisan Syaikh Muhammad bin Shaleh Al'Utsaimin, hanya terdapat darah haid, nifas dan istihadhah. Jadi, try cari-cari di internet. Saya sharekan sedikit link di sini yang saya ambil hanya dari sumber-sumber yang saya percayai kesahihannya, insyaAllah.

http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/09/wiladah-dan-nifas.html
http://www.muftiselangor.gov.my/SoalJawabAgama/Ibadat/SoalJawabIbadat55.htm

Tiada dalil mengenai mandi wiladah. Menurut fatwa Indonesia wiladah ialah wanita bersalin tanpa nifas dan Nifas ialah darah yg keluar sesudah kosongnya rahim wanita bersalin.

Mandi disebabkan illat bersalin ini adalah satu pendapat yg masyhur dalam Syafi'iyah, antaranya dalam Kitab-kitab popular mereka yg berikut: Fathul Mu'ien, Kifayatul Akhyar dan alGhoyah wa taqreeb. Ini dinamakan mandi wajib kerana bersalin kemudian kena pula mandi kerana tamatnya Nifas (40 hari). Tidaklah kita berminat utk memanjangkan kenapa mereka berpendapat demikian.

Hadith S.A.W hanya menyebut mandi sekali sahaja selepas keringnya darah nifas.

Mengenai mandi dua kali (mandi nifas dan mandi wiladah) datang dari fatwa mufti brunei. Tiada dalil disertakan mengapa perlunya mandi 2 kali(dlm Irysad Hukum Edisi tahun 2000).

Tetapi mandi yang asah di sisi Jumhur (majoriti) ulama ialah mandi Nifas sahaja. Jika bersalin tanpa darah atau bersalin secara Caesar tanpa ada darah, maka di sisi Hanbaliah dan fatwa2 semasa spt Lajnah Daimah KSA tidak wajib mandi sebab illat mandi ialah adanya Nifas (bila kering nifas, barulah mandi)

Tujuan mandi adalah utk membersihkan diri dan membolehkan kita bersolat. Selepas mandi nifas, boleh bersolat spt yg disebut dlm hadith. Jadi, apa keperluan mandi wiladah?

Tafsiran mandi wiladah dan nifas ini adalah khilaf pada tafsiran illat (sebab) mandi bagi wanita: samada kerana bersalin atau kerana darah Nifas.

Pilihan kami: Illat mandi bagi wanita bersalin ialah adanya darah nifas.

Sekian kumpulan jawapan al-ahkam.

sumber : http://www.bincang.net/forum/showthread.php?t=57380


http://ppadm.blogspot.com/2009/10/masalah-darah-wiladah-dan-darah-nifas.html
http://baheis.islam.gov.my/web/musykil_new.nsf/92be69fae3f225c0482567f1005a8e7b/d1b780b3f32c0774482574b40012da62?OpenDocument
http://al-ahkam.net/forum09/viewtopic.php?f=94&t=18069
http://www.blogger.com/feeds/93776188905293947/posts/default

Kesimpulan yang saya dapat adalah, masalah ni adalah masalah khilaf. Jadi tak perlulah pening-peningkan kepala. Siapa yang rasa sesuai dan yakin dengan satu-satu pendapat tu bolehlah pegang tapi tak perlu memaksa orang lain untuk mengikutinya. Sedangkan imam mazhab pun berbeza pendapat apa lagi la kita yang hadis pun tak kaji, ayat Quran lebih-lebih lagi. Kebanyakan link yang saya sertakan ada disertakan buku rujukan. Kalau ada sesiapa yang rajin, mungkin boleh rujuk. (Rasa macam ada buku pasal fiqh wanita kat rumah, tapi terlupa pula nak check)

Sefaham saya, kita boleh juga mandi wajib dengan niat umum iaitu
"Sahaja aku mandi hadas besar mensucikan diri aku, kerana Allah Taala."
Jadi, rasa macam tak perlu timbul isu gabung mandi wajib atau tidak.

Wallahua'lam.

p/s - terasa masih banyak kejahilan dalam diri ini. Sesungguhnya ilmu Allah itu luas.
p/s- sedang baca buku yang menceritakan bahawa dalam islam ni perkara aqidah tak boleh diperselisihkan tetapi cabang-cabang islam(masalah furu') tak perlu disatukan kerana setiap para sahabat dan imam hadis telah berusaha memahami sesuatu ayat Quran dan hadis itu dengan membuat berbagai kajian dan bukan lihat pada satu ayat sahaja, sebaliknya kaji ayat-ayat lain dan juga sirah bagi memahami hukum. Mudahnya kita hari ini tak perlu bersusah-payah kaji sebab dah ada yang kaji. :)

*update*
weekend lepas cuba cari-cari buku di kedai buku. Tak beli cuma belek-belek. :P
Belek-belek buku tentang fiqh wanita, darah wanita dan ada juga buku fiqh lain. semua buku yang dibelek tak jumpa pun tentang mandi wiladah. sebab-sebab mandi wajib pun takde termasuk mandi wiladah. tak tau la kalau ada buku yang belum dijumpai yang ada tulis.

Sekadar berkongsi. :)

0 comments:

Post a Comment | Feed



 
^

Powered by BloggerPerjalanan hidup menuju Ilahi by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License