Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, November 18, 2009

Sembelit semasa mengandung

Assalamualaikum..

Dari bahan pembacaan memang masalah ni adalah masalah biasa untuk ibu-ibu yang mengandung. Saya ada masalah sukar untuk membuang sebelum mengandung. Saya kena pastikan saya makan sayur hijau setiap hari supaya tidak bermasalah. Alhamdulillah, semasa mengandung saya tidak pula menghadapi masalah. (Mungkin belum lagi. harap-harap tak la). Semasa mengandung ni memang saya sangat tak gemar makan sayur hijau. entah kenapa, jadi tak lalu. kalau makan pun sikit-sikit je.

Tapi nak berkongsi tips untuk ibu-ibu di luar kalau ada yang menghadapi masalah ni. Cuba makan pisang dan minum air masak. Sebelum kawin saya ada amalkan banana diet. Cara diet ni mudah iaitu breakfast dengan pisang dan air masak. nak makan pisang berapa biji pun takpe. tapi kena minum air masak sahaja. lepas 2-3 jam baru boleh makan/minum benda lain. Alhamdulillah memang ada kesan walaupun lambat sedikit. Dan hasilnya sistem pelawasan saya juga berjalan lancar.

Ok, back to the topik. beberapa minggu lepas pun saya hampir mengalami masalah sembelit tapi sekarang ni petang-petang saya selalu beli pisang dan minum dengan air masak. beli pisang tu sebab lapar sebenarnya. dan macam dah tak lalu asyik makan biskut dan roti. jadi makan la pisang.

Alhamdulillah, kadang-kadang sampai 2 kali pergi membuang. Kalau sesiapa yang ada masalah sembelit mungkin boleh cuba cara ni. Siapa yang dah try, care to comment?

0 comments:

Post a Comment | Feed



 
^

Powered by BloggerPerjalanan hidup menuju Ilahi by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License