Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, November 16, 2009

makanan jepun

Assalamualaikum..

Jumaat lepas kami ke One Utama(OU) lepas balik kerja. Sebab ada nak membeli-belah sedikit. Dah boring asyik pergi Giant, Kota Damansara jadi request dengan hubby nak pegi OU yang memang on the way nak balik rumah pun. Dalam hati dah berkira-kira nak makan makanan jepun. Rasa nak makan nasi jepun tapi nak cuba cari kat food court je. Kalau kat kedai teppayaki yang selalu ada tu dia pakai beras malaysia.

Mula-mula cakap dengan hubby nak cari kat food court je. kalau takde tak payah la. Tapi hubby beria juga nak cari restoran jepun sebab dia kata saya dah asyik sebut dari awal mengandung. Takut mengidam sebab asyik tak lalu makan je. Kot-kot ada benda yang nak makan tapi tak dapat.

So kami pun mulakan pengembaraan cari kedai makanan jepun. Kat situ memang banyak betul restoran jepun, cuma kena tengok betul-betul la. Kami buat keputusan cari restoran yang paling dekat dengan tempat kami berdiri masa tu. So nampaklah kedai Sakae Sushi, tengok pula kat luar ada promotion dengan harga yang agak murah. Terus mata bersinar-sinar.

Tengok-tengok sket, hubby kata ada seorang pekerja perempuan pakai tudung dalam tu, pastu ada tulis no pork serve. So yakin tawakkaltu a'lallah, kami pun masuk. rupa-rupanya set yang murah tu sampai pukul 6 aje. takpelah. Tengok pula sushi yang banyak berpusing-pusing kat merah, waaahhh. sangat teruja. Hari tu ada baca sushi tak berapa elok untuk ibu mengandung sebab dia raw. Tapi kak long kata ada kawan dia ok je, siap makan banyak lagi. Hubby plak kata makan la sket, nanti mengidam plak.

So kami pun order satu set nasi dan set unagi(belut) dan tempura tambah satu nasi. Hubby kata takut dia tak lalu makan, so amik satu set aje la. unagi tu memang favourite saya di jepun, malah hubby pun dah kena pengaruh. hehehe. Dalam set tu ada juga chawan mushi(desert macam tau foo fa sket) dan miso shiru(soup).

Mesti boring baca je tak tengok gambar kan. Meh tayang sket gambar setnya.



erm..maaf agak kurang rajin edit gambar dan label. sebab PC baru ni office belum install photoshop. dalam mangkuk nasi tu ada tempura labu dan unagi yang dah dipotong kecil. lepas tu sempat sambar 3 pinggan sushi. saya agak kurang berminat sushi yang masak kecuali unagi, memang dari kat jepun, tak berapa suka sushi yang dibalut dengan seaweed. sebab biasanya dalamnya adalah sayur atau telur. Kami makan satu pinggan sushi salmon bakar, unagi dan salmon mentah. hubby makan satu je salmon bakar. yang lain dia tak lalu. ops...gambar sushi tak sempat nak ambil. dah selamat telan. Rekod paling banyak makan sushi di jepun adalah 13 pinggan. dan saya sangat suka wasabi. biasa kalau pegi kedai sushi akan minta wasabi lebih sampai mamat jepun pun dok terpandang-pandang.

Tapi wasabi yang ada di restoran tu tak berapa pedas. saya rasa saya dah letak agak banyak tapi tak terasa apa-apa. sebiji-sebiji saya ikut macam masa kat jepun, minum air teh hijau. Tapi dia guna dalam uncang, jadi rasanya agak mild sedikit.



Rasa sangat puas dapat makan makanan jepun. Hubby pun kata dah lama tak tengok saya makan dengan bersemangat. hehe. Selalu asyik tak semangat je nak makan sebab tak lalu. Rindu kat makanan jepun kot. Pernah sekali hampir tiap-tiap minggu pegi kedai sushi (yang murah je la, 105yen sepinggan) sampai dah nak muak dah.





Oh...rindu jepun.. (masa kat Jepun sibuk nak balik, dah balik sibuk nak ke sana pula. Manusia...manusia.. tak pernah puas denan apa yang ada...)

0 comments:

Post a Comment | Feed



 
^

Powered by BloggerPerjalanan hidup menuju Ilahi by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License