Wednesday, September 16, 2009

Sakit dan terus sakit

Assalamualaikum..

Teringat kata-kata seorang sahabat a.k.a akak yang kata bila seorang perempuan tu mengandung bersedialah untuk sakit dan terus sakit. Sakit mengandung, sakit bersalin, sakit menjaga anak-anak masa kecil, bila besar sakit bila anak menyakitkan hati pula.

Patutlah Rasulullah suruh mengutamakan ibu 3 kali sebelum ayah. Patutlah orang kata syurga di bawah tapak kaki ibu. Tabahnya seorang ibu. Dan kalau seorang ibu tu menjaga dan mendidik dengan seikhlas hati bertambah pula lagi ganjaran yang diterima. Subhanallah. Penyayangnya Allah ni.

Bila dah mengandung dan alami morning sickness ni baru terasa bukan mudah nak jadi seorang ibu ni. Dari anak-anak belum lahir lagi macam-macam yang perlu difikirkan. Tak hairanlah datuk Imam Syafie kata dia telah menyediakan ibu imam syafie selama 40tahun untuk mendapatkan cucu seperti imam syafie. Jadi, sebelum nak dapat anak-anak yang soleh solehah mak ayah kena berusaha jadi soleh solehah dulu la kan.

Soal penjagaan diri, pemilihan pasangan, proses suami isteri, proses mengandung, melahirkan dan mendidik semuanya faktor yang perlu diambil kira untuk mendapatkan seorang anak yang soleh. Harapnya belum terlambat untuk diri ini dan suami memperbaiki diri. Sangat teruja dengan blog ini yang memotivasikan diri untuk menyusukan anak sendiri sepenuhnya. Sebelum ni tak pernah terfikir pun nak berbuat demikian. Selepas menemui blog ini, alhamdulillah, banyak yang saya belajar tentang susu ibu. Terima kasih kepada pemilik blog.

Lagi satu blog yang memotivasikan diri adalah blog ini. Blog ni banyak membantu saya berfikir dan belajar cara untuk mendidik anak nanti. Oh, sebelum terlupa. Di bawah ni adalah gambar yang dijanjikan. Tak nampak sangat pun sebab kecik sangat. Yang bertanda dari + hingga + itu adalah baby saya. Sangat terharu bila dapat nampak ada sesuatu dalam perut. Semoga Allah menjadikan saya insan yang bersyukur dan dekat denganNya.


0 comments:

Post a Comment | Feed



 
^

Powered by BloggerPerjalanan hidup menuju Ilahi by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License