Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 27, 2011

Alhamdulillah.. Muadz dah setahun membesar dengan susu ibu

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, hari ni muadz genap setahun menyusu dengan susu ibu. Walaupun masa awal-awal dulu ada juga campur tapi lepas tu fully breastfeed. Alhamdulillah. Terima kasih Allah kerana memberi peluang untukku menyusukan anakku. Harapnya dapat teruskan sehingga 2 tahun.

Sekarang ni susu masih cukup untuk bekalan muadz tapi cukup2 je la untuk sehari. Jadi, saya gunakan juga frozen EBM dan gantikan lebihannya untuk menjadikan frozen EBM. supaya bekalan frozen EBM tak terputus. sebab ada je hari-hari yang merudum sebab emosi tak stabil ke dan macam-macam lagi.

Alhamdulillah, sehingga ke hari ini masih ada reflex down. Bila muadz tengah menyusu dan tiba2 lepas memang susu memancut2 sampai kena muka dia. sampai kawan pun ada yang terkejut. anak dah dekat setahun tapi susu masih memancut-mancut. Alhamdulillah, rezeki dari Allah.

Kalau ikut, saya yang kurang disiplin dalam mengepam ni susu sure dah banyak kurang. sebabnya hujung minggu tak pam. pastu orang biasa pam pagi2, saya takde la rajin nak bangun semata-mata untuk pam. huhu. kalau ada mc atau cuti yang ada muadz sekali pun tak pam juga. isyk.. isykk...

Tapi alhamdulillah, nasib baik ada Shaklee. Sangat membantu amik Shaklee. Bukan sahaja menambahkan susu tetapi juga menyihatkan dan mencergaskan badan. Tapi of coursela, asas penyusuan kena khatam dan kena buat.

Alhamdulillah, dapat istiqamah untuk pam semasa di tempat kerja pada masa lebih kurang sama setiap hari. Penting tau, pam kena konsisten. Sepatutnya kena kosongkan B setiap 3 jam tapi saya pam 3 kali je di pejabat sebab kerja tak boleh selalu lari dari meja. Dan saya juga minum air yang sangat banyak. Sentiasa penuh botol air atas meja. InsyaAllah, minum lebih 3 liter air masak sehari. Dan yang paling penting sekali berdoa, bertawakkal dan dekatkan diri dengan Allah. Sebab Dialah Pemberi Rezeki.  Masa pam saya gunakan untuk baca Mathurat, Baca Al-Quran serta tafsir dan hafaz Al-Quran. Kadang-kadang, gunakan juga untuk bergayut dengan suami atau telefon orang2 penting. hehe.

Harapnya dapat meneruskan journey menyusukan muadz sehingga usia 2 tahun.

p/s - muadz dah pandai merajuk sekarang. kalau ummi marah, lari kat ayah. kalau ayah marah lari kat ummi. pastu buat muka sedih macam nak nangis. Adui.. tak sampai ati nak marah jadinya..

1 Comment:

AMIIZAA@Mieja said...

happy birthday muazzz...muahh muahhh..:)

Post a Comment | Feed



 
^

Powered by BloggerPerjalanan hidup menuju Ilahi by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License