Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, March 8, 2011

Sentiasa maafkan orang lain & jaga wudhu

Assalamualaikum...

Mak saya selalu pesan supaya sentiasa berada dalam keadaan berwudhu. Jaga wudhu sebab wudhu boleh menghapuskan dosa-dosa kecil yang kadang mungkin kita tak perasan. Tapi saya ni sangat susah nak jaga wudhu. huhu..

Kalau kat office macam mana pula. Takkan setiap kali pegi toilet nak ambil wudhu. Dah la kerap gi toilet sebab banyak minum air. Takpe la, buat semampu yang boleh. Sebab tu cuba buat extra work, ie. solat sunat, mengaji, puasa sunat etc. Kalau kita buat extra work mesti bos sayang kan, kalau tolong mak kat rumah lebih-lebih sket mesti mak sayang. Abis tu takkan tak nak Allah sayang kot. So buat je la extra lebih-lebih sket.

Tapi sebelum tidur memang saya amalkan berwudhu. Tapi kalau muadz meragam tu kadang tak sempat juga. Hari tu siap saya ambilkan wudhu untuk dia sekali sebelum tidur. hehehe. dia tengok aje. Nanti dah besar ambil wudhu sendiri ya, nak. Sebelum tidur biasa masa gosok gigi pun akan bawa dia dan bagi berus gigi dia. Sama-sama gosok gigi. Saya masukkan berus gigi dalam mulut dia pun tengok dan ikut. Comel je.

Lagi satu, supaya jiwa sentiasa tenang, amalkan sebelum tidur maafkan semua orang, tak kira la salah kita atau salah dia. Kenapa? Sebab di akhirat nanti, orang yang kita tak maafkan akan datang dan pegang kaki kita untuk minta maaf. Selama mana tak maafkan dia, selama itulah dia akan pegang kaki kita. Dah la hari akhirat tu nanti panas terik, tentulah nak cepat-cepat ditimbang dan masuk syurga(insyaAllah). Tapi bila adanya orang-orang ni akan melambatkan proses kita ditimbang. jadi, baiklah kita maafkan je orang-orang lain di dunia supaya lebih mudah dihisab di akhirat nanti.

Masa yang sama, jangan lupa juga minta maaf kalau ada buat salah kat orang. Minta maaf dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh. Tapi kalau orang dah tak nak maafkan. Tu antara dia dan Allah. At least kita dah cuba yang terbaik. Abis tu kalau kita mengumpat artis-artis tu macam mana pula nak minta maaf. huhu. bukan senang nak jumpa diorang minta maaf. Lagi senang kalau kita tak payah mengumpat. Kan senang cerita. huhu.

Bila hati tenang, diri tenang, semua benda pun menjadi positif. Kalau diuji pun insyaAllah akan menjadi positif. Sebab kita tahu, Allah uji untuk bagi kita naik pangkat menjadi lebih tabah, maka lebih susahlah ujiannya.

Mari mempositifkan diri!

0 comments:

Post a Comment | Feed



 
^

Powered by BloggerPerjalanan hidup menuju Ilahi by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License