Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 8, 2010

Spam SMS

Assalamualaikum..

Sebelum ni selalu dapat spam email, hari ni tiba-tiba dapat Spam SMS pula. Kandung SMS

Ini Ayah. Tolong bagi topped up 50RM ke nombor baru ayah 0178936809 ayah ada mslah di balai police. tak payah call. sekejap ayah call balik.
- dari +6285216744603

Pertama yang terfikir di minda, nombor apa pula yang dipakai ni. pelik sangat nombornya.

Kedua, buat apa ayah pegi balai polis? Settlekan saman ke? sejak bila pula ayah ada saman. Setahu saya, ayah tak pernah dapat saman. kalau dapat pun, orang lain yang bawa kereta masa tu. (Sebab tu dia selalu bising kalau anak-anak dia dapat saman. huhu)

Ketiga, kenapa ayah pakai nombor maxis dan pre-paid. Setahu saya, ayah setia pada celcom. huhu. dan memang tak pakai prepaid. Phone ayah hilang? beli aje lah sim card post paid yang baru. dan bagitau kami seperti yang pernah buat sebelum ni. (bukan sim card atau phone hilang tapi dia saje beli nombor baru sebab jumpa nombor cantik. :P )

Keempat, kenapa contact saya? mestilah pertama sekali akan minta bantuan isteri dia, iaitu mak saya. Ayah tentu tahu kerja saya bukan boleh keluar sesuka hati. lagipun mana la saya tahu nak beli prepaid kat mana di tengah-tengah cyberjaya ni. saya tahu jalan pegi dan balik aje. :P Baik dia minta tolong adik yang kat rumah(tapi dia takde duit pula). kalau macam tu minta tolong kakak sulung yang memang dah sah-sah ada jual prepaid kat kedai dia (dia ada jual lagi ke ek?)

Saya ni kadang-kadang lurus bendul juga. jadi dalam hati berdebar-debar la juga takut ayah dalam kesusahan. dalam pada fikir tak logik tu, terfikir juga nak minta tolong hubby masukkan duit dalam nombor tu. huhuh. tapi sebelum bertindak, forward msg tu kat nombor ayah dan tanya betul ke dia ada bagi msg tu. Alhamdulillah, ayah reply kata jangan layan. dia dah 2 kali dapat message yang sama (dan rasanya dia hantar kat anak-anak dia yang lain juga kot warning tu).

Alhamdulillah, mak dan ayah saya tidak dalam kategori susah dari segi kewangan (tapi kami tak pernah rasa kami mewah atau banyak duit sebab tak pernah dimanjakan dengan wang. nak beli apa-apa kumpul duit sendiri dan beli. benda yang mengarut tak payah beli. :P ) Jadi, agak sukar nak percaya dia minta bantuan kami dari segi kewangan. Tapi kalau orang yang ayahnya kesusahan dan situasi dalam sms tu logik pada ayah dia mungkin akan tertipu.

Jadi, sebelum apa-apa, sila confirmkan dengan ayah anda dahulu ye.

Alhamdulillah, terselamat dari penipuan. Macam-macam cara orang nak menipu sekarang ni ye. dekat jepun dulu pun ada kes makcik-makcik call dan mengaku diri mak diorang yang dah lama lost. tiba-tiba dapat tahu pasal anak dia. tapi dia dalam kesusahan dan perlukan bantuan wang. berjuta-juta yen juga orang yang terpedaya tu.

0 comments:

Post a Comment | Feed



 
^

Powered by BloggerPerjalanan hidup menuju Ilahi by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License