Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, September 7, 2010

mastitis? breast abscess?

Assalamualaikum...

Khamis malam yang lepas suara saya mula menghilang sedikit demi sedikit. tapi tak sakit tekak pun. esoknya(jumaat) pagi tu bangun sahur rasa perit sangat tekak. telan air liur pun sakit. suara memang sangat susah nak keluar. ingat nak ambil MC. sepatutnya kena call tapi suara susah nak keluar. so plan pergi je la jumpa leader. ditakdirkan Allah bila sampai tu ada seorang lagi dah ambil MC pula. so dia tak kasi saya balik. dia kata tak perlu jawab phone, just buat kerja lain.

hmm...macam tak membantu sangatla pun. lama-lama saya kepeningan, badan plak dah mengigil sket-sket. tak boleh tahan ni. try tanya leader lagi boleh tak balik, kalau tak pun bagi saya tidur kat surau. memang kesian kat seorang member yang terpaksa kerja sorang-sorang tapi memang rasa tak larat. akhirnya leader lepaskan juga balik. terus ke klinik di sebelah, demam agak tinggi jugak!

balik rumah tu terus buka puasa, minum air sikit. tapi rasa tak larat nak makan. so terus tidur. nasib baik hubby memang ambil cuti hari tu. lepas dia balik solat jumaat, dia kejut suruh makan juga dan makan ubat. makanlah juga sikit.

esoknya rasa macam dah ok sikit so sambung puasa. tapi still rasa macam demam. disebabkan puasa dan tak minum air, tekak sakit balik dan dah mula batuk pula. petang tu saya message dua orang kakak yang pernah mengalami mastitis dan breast abscess sebab B terasa panas dan berdenyut-denyut. saya cuba mandi air panas dan picit, keluar macam biasa. tak macam tersumbat pun.

menurut Kak A yang mengalami breast abscess, dia tak demam pun cuma sakit kat B. Kerasa dan panas. Pam & direct feed pun masih keras & sakit. Kak B yang alami mastitis pula kata dia demam biasa tapi panas tinggi dan menggigil. Nak tau mastitis atau tak B rasa panas, merah, tegang sakit. hmm...B tak rasa keras pun. lepas menyusu macam biasa je kembali surut. try tanya kak ngah(doktor) pula dia kata breast abscess tu nanah, macam ada ketulan sket. mastitis tu jangkitan kuman. biasa kalau ada nipple crack, menyusu tak betul atau tak habis. hmm...selalu juga saya tak menyusu habis sebab tengah jalan muadz tidur pastu tak pam pula tu.

tapi kalau dari tanda-tanda tu macam bukan. jumaat pagi saya dikejutkan dengan berita kematian seorang sahabat. memang sangat terkejut dan sangat sedih. hubby pulang je dari kelas terus kami bersiap dan ke kuala kubu baru, kampung arwah. Alhamdulillah, sempat menatap dan cium arwah buat kali terakhir. Al-Fatihah buat sahabatku. Moga dirimu tenang di sana.

Malam tu suara saya kembali hilang. agaknya sebab banyak nangis kot. huhu. dah risau dah. macam mana nak kerja. takde suara tak boleh kerja la sebab kerja saya menggunakan suara. kerja saya yang penting kena ada telefon, pc dan internet.so saya ke klinik yang sama sekali lagi untuk check balik. doktor check satu badan kot-kot ada tanda-tanda sakit lain. huhu. Alhamdulillah, ok je.

Hari ni walaupun suara belum betul-betul baik tapi paksa diri juga datang kerja. Duduk depan pc ni ada la pening sikit-sikit tapi masih boleh bertahan. nak bercakap kena menjerit sket baru keluar suara. huhu. Ditarik nikmat suara buat seketika....

p/s-hubby tanya takpe ke bawa baby ziarah jenazah. hmm..bagi family saya takde apa-apa halangan. InsyaAllah, Allah yang melindungi. bukan nak cakap besar tapi kita kan kena berlindung dengan Allah bukannya dengan benda ghaib yang lain. Sepanjang perjalanan saya bersembang cerita dengan muadz, kawan ummi dah pergi jumpa Allah balik. kita sama-sama doakan untuk dia ye. Muadz pandang je muka ummi. huhu.

- oh ye, terima kasih kepada kedua-dua orang akak ni yang sudi melayan saya tatkala seluruh umat Islam sedang sibuk menantikan masa berbuka puasa.

0 comments:

Post a Comment | Feed



 
^

Powered by BloggerPerjalanan hidup menuju Ilahi by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License