Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, March 29, 2010

SGM : Managing Myths in Breastfeeding

Assalamualaikum...

Minggu lepas janji nak cerita sesuatu yang dinanti-nanti, kan. Sebenarnya, saya dah dapat Medela Fressstyle breastpump yang dibeli. Untuk cerita lanjut, klik sini. Untuk kali ni nak cerita tentang pengalaman pergi ke Support Group Meeting susuibu.com.

Alhamdulillah, semalam sempat join SGM yang diadakan oleh susuibu.com. Ini pertama kali saya join gathering yang memang tak kenal seorang pun. Dalam forum pun takdelah join sangat. Yelah, pengalaman takde lagi, harap ilmu je yang macam dah penuh dalam kepala ni. Kami sampai agak lewat, dalam jam 9.30 pagi, acara sepatutnya start jam 9 pagi.

Mula-mula sebab tak tahu di mana tempatnya kami pusing je satu tasik tu naik kereta, cuba-cuba cari kalau ada orang berkumpul ramai-ramai pakai baju purple. Takde pula no telefon sesiapa sebab memang tak kenal sesiapa. hehe. Bila dah jumpa, masing-masing malu-malu kucing nak keluar kereta. Rasa cam nak ajak balik pun ada masa tu tapi hubby kata ni makanan banyak-banyak siapa nak makan. So dengan muka tebal pergi letak makanan di tempat makanan dan masuk ke satu group. Ada 3 group semua, nampak group hujung sekali macam sikit orang, jadi bagi salam dan duduk.

Dapat sama group dengan Pn Zatul. Tengok-tengok nama semua orang (yang ditampal) ramai juga nama-nama yang biasa nampak di forum macam lovebaby, Nuha, habibah, ayu, hayatie. Oh, macam ni rupa orangnya. Ada la juga sembang sikit-sikit tapi macam agak segan juga sebab semua orang dah ada anak. Hubby pula terus menuju ke tempat duduk suami-suami. Hubby jenis senang sikit nak masuk dengan orang so macam tak risau sangat pasal dia. Saya je la yang agak berat mulut nak start conversation. Lagipun tak tau nak mencelah masa bila.

Banyak juga mitos-mitos yang dibincangkan. Kebanyakkannya memang saya pernah baca di forum tapi dari secara realnya yang saya pernah dengar tak banyak sangat pun. Mungkin sebab dalam family belum ada yang memang fully breastfeed. biasa lepas pantang dah campur, kadang-kadang bagi susu formula kadang-kadang bagi direct breastfeeding. Cuma yang pernah dengar belah kanan makanan, belah kiri air dan tak semua orang yang ada keluar susu. kadang-kadang susu tak keluar langsung.

rupa-rupanya baru tahu yang susu ni ada fore milk dan hind milk. hmm..tak reti nak explain, cari-cari blog nak link tak jumpa pula. kalau ada nanti saya addkan. Yang penting dalam susu tu memang dah ada susu cair dan susu pekat untuk bagi baby kenyang dan menghilangkan dahaga. So bagi baby sebelah B je pun takpe, yang penting sampai betul-betul kosong supaya baby dapat khasiat. Macam-macam lagi mitos yang dikongsi.

saya sendiri tak pasti cabaran saya nanti. tapi mak mertua hari tu ada tengok TV, dia cerita penyusuan susu ibu untuk ibu bekerja. Alhamdulillah, dia dah dapat info tu. Hubby pun ada cerita kami pergi kelas susu ibu. Untuk family sendiri...hmm...dah ada beritahu nak fully breastfeed dan dah beli pump tapi tak pastilah kalau baby asyik nangis nanti macam mana. Kalau baby baik je insyaAllah takde masalah. Enjoy gambar dulu jap...




Alhamdulillah, makanan banyak betul, sedap-sedap pula tu. Sempat juga bersembang dengan beberapa orang ibu dan sempat ambil no phone Pn Zatul. Manalah tau kalau ada masalah masa dalam pantang. Semasa makan ada penerangan tentang babywearing. Macam menarik juga tapi paling murah pun RM150. Erk...takpelah, nanti dulu. Masa berbincang takde gambar pula, tak sempat nak pass kamera. Hubby pula macam tengah seronok bersembang.

Seterusnya kami terus ke Babyjaya Sale. Banyak juga barang-barang dia yang murah-murah. Kurang daripada budget. Terus beli benda yang dah ada dalam senarai.



Inilah hasilnya.


Alhamdulillah, beg emergency pun dah siap. Cuma tinggal nak beli set bersalin aje. InsyaAllah gaji bulan ni boleh la beli Set Bersalin.

Last blogged at ~Derap Langkah Sebuah Perjalanan ~ : Pembinaan Baitul Muslim
Last blogged at Meniti Hari : Dah dapat Pump

5 comments:

Azrina said...

Hazu ni honeys ke? Ada datang last Sunday ye, saya rasalah...ada lalu tak sebelah saya...org kata selisih bahu. Saya ni jenis nak tego semua org tapi org buat dek jer hahahh termalu sendiri bila org tak pandang muka kita.

Hazu~ said...

Haah. Ada datang tapi saya pun tak kenal orang. hehe. segan plak nak tego2 tapi tak sure yang mana satu. first time join macam ni. jadi segan sket.

InsyaAllah, lain kali saya rajinkan diri tegur orang. :)

Mama Liena said...

Wah sugoi , chanto sanka shita ne ..Sure banyak knowledge dapat kan , expertise kan ramai ...hmm

Hazu~ said...

Alhamdulillah.. dapat banyak ilmu dan kawan juga. saje je tiba-tiba rasa nak join. hehe

Bella Roseli said...

kak hanis,

nk tanye kak hanis beli medela freestyle breastpump bli online ke? tgh pk nk beli itu jugak,tp duk survey2 dulu price.pls share beli di mn..kak hanis cam byk ilmu bf ja neh.

Post a Comment | Feed



 
^

Powered by BloggerPerjalanan hidup menuju Ilahi by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License