Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, February 10, 2010

Birth plan

Assalamualaikum...

Nak share salah satu tips yang dapat masa kelas susu ibu hari tu. Dr Ning kata walaupun hospital tu rakan bayi tapi tak semua staff yang faham dan sokong sepenuhnya. Dia sendiri pernah dengar dan disindir oleh rakan-rakan sekerja.

Yang penting, beritahu pada doktor birth plan kita. Beritahu kita nak bayi diberi pada kita sebaik lahir dan nak menyusukan. Kalau nak natural birth, tak nak induce pun beritahu juga. Minta juga supaya baby boleh room-in supaya senang nak menyusukan. kalau boleh tulis satu birth plan untuk bagi pada doktor. Tapi tak semestinya setiap kali check-up doktor yang sama kan? Dah masa masuk labor room tu pun maybe doktor lain.

Dr Ning kata beritahu je kat semua doktor yang kita jumpa. memang kena usaha lebih sikit dan buat muka tebal sikit. Tapi kita nak yang terbaik untuk anak kita kan. Masa dalam labor room pun beritahu lagi kat staff kat situ supaya bagi baby sebaik keluar. Kalau bayi tiada masalah, tak sepatutnya bayi tak boleh diberi pada ibu. Walaupun yang melahirkan secara c-zer. Ada ditayangkan video ibu yang tengah dijahit yang bersalin secara normal atau c-zer sambil menyusukan anak.

InsyaAllah, saya akan bersalin di hospital swasta, tak buat lagi birth plan ni. huhuhu. Esok nak pergi check-up. Harap-harap la takde masalah dengan hospital dan doktor nanti. Owh, tak lupa juga, dengan baby. Nasib baik juga hubby ikut kelas tu. At least, time kita tak sedar diri masa tengah sakit ke masa dalam labor room ke, boleh la dia tolong cakapkan. Even kalau ibu pengsan pun still boleh menyusukan baby, sebab susu still boleh keluar.

Mari kita cuba membuat birth plan...

0 comments:

Post a Comment | Feed



 
^

Powered by BloggerPerjalanan hidup menuju Ilahi by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License