Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, January 31, 2011

Masuk gas lagi...

Assalamualaikum...

Jummat malam lepas Muadz tak boleh tidur. Asyik meragam. Automatik umminya pun tak boleh nak tidur la. Badan panas sikit. Asyik batuk dan macam hidung tersumbat. dia menangis sampai penat, akhirnya bila ayah dukung dan tepuk2 baru dia tidur. Ummi yang tengah mengantuk dan nak kena bangun awal esoknya, dah separuh tension dan nak mengamuk. huhu. Tapi, kesian juga kat dia. Yelah, dia tak selesa.

Pagi esoknya, keluar rumah awal terus ke Pakar Pedriatik Adek di Seksyen 9, Shah Alam. Sebelum ni pun dah pergi ke sana juga. Ramai yang suggest klinik ni sebab memang best. Bila masuk jumpa doktor, ada background ayat-ayat al-Quran dipasangkan. Rasa sangat tenang. Adakah fikrah kami sama? Dalam bilik rawatan tu juga ada mainan untuk kanak-kanak. Takde la mengadap doktor je.

Di ruangan menunggu pun ada tempat main untuk kanak-kanak. Ada juga bilik menyusu dan tempat untuk tukar lampin baby. Memang sangat child friendly. Nama pun klinik pakar kanak-kanak. Tak teringat plak nak ambil gambar klinik sebab asyik risau ke Muadz.

Masuk tu doktor check dan dia kata lebih teruk dari hari tu. Doktor tanya dia ada demam tak? saya beritahu ada demam 2 hari tapi dah ok sebab saya lap2kan badan dia. Doktor kata mungkin ini virus yang berbeza sebab ada demam. Check tekak, sangat merah.

Doktor minta beri gas dan tunggu di luar. Kemudian masuk dan diberi makan ubat yang sangat tak sedap. Masa tu Muadz muntah sikit, ada keluar kahak. Kemudian, lama sikit bagi gas lagi. Kemudian baru doktor check. Ada perubahan.

Sekali lagi kena bawa balik mesin masukkan gas tu untuk bagi gas kat rumah. kali ni punyalah susah nak bagi dia gas tu. asyik memberontak. Sepatutnya kena dua orang untuk bagi gas tu, sorang pegang baby, sorang pegang benda nak letak kat hidung. Tapi sebab ayah muadz ada kelas terpaksa buat sorang2. lagilah susah dengan muadz yang meronta-ronta.

Sangat susah hati. Kecik-kecik lagi dah kena banyak makan ubat. Tau, antibiotik tak elok untuk baby. Tapi risau kalau dia tak sihat. Dulu2 selalu juga tak ikut cakap doktor dalam bagi ubat. Sampai keadaan Muadz jadi worst dan doktor suruh masuk wad. Tak nak sampai Muadz kena masuk wad. tapi tak tau nak buat camna. Hari ni masa follow-up, doktor cadangkan ambil pneumococoal jab. Sebab baby bawah 1tahun memang mudah berjangkit. Lagi2 duduk kat taska. Kalau kat rumah ok lagi.

Hmm...nanti akan fikirkan..

p/s - agaknya muadz ikut ummi, jenis yang antibodi tak kuat. dulu doktor kata antibodi ummi tak kuat, sebab tu cepat berjangkit kalau ada orang sakit. Tapi sekarang, alhamdulillah dah ok sket. agaknya sebab selalu amik Vit C.

0 comments:

Post a Comment | Feed



 
^

Powered by BloggerPerjalanan hidup menuju Ilahi by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License